Σχολή |
ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
Τμήμα |
ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ |
Επίπεδο σπουδών |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
Κατηγορία μαθήματος |
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ |
Διδάσκων |
Κ. Νικολακόπουλος, Αναπλ. Καθηγητής, Ε. Σιμώνη ΕΔΙΠ |
Κωδικός μαθήματος |
GEOL_012 |
Εξάμηνο σπουδών |
2ο |
Τίτλος μαθήματος |
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ |
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες |
Θεωρία + Εργαστήριο |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας |
2Θ / 2ΕΡΓ |
Πιστωτικές μονάδες |
5 |
Τύπος μαθήματος |
Επιστημονικής Περιοχής |
Προαπαιτούμενα μαθήματα |
|
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ |
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus |
ΝΑΙ (στην Αγγλική) |
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) |
https://eclass.upatras.gr/courses/GEO307/ |
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Το μάθημα αποσκοπεί στην εισαγωγή των φοιτητών στη Χαρτογραφία και στις τεχνολογίες των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα μπορεί:
- να αναγνωρίζει διαφορετικά είδη χάρτη και να εντοπίζει την περιεχόμενη πληροφορία.
- να επιδεικνύει γνώση και κατανόηση των βασικών εννοιών και αρχών, που σχετίζονται με τη χαρτογραφία και τα ΓΣΠ.
- να διαχωρίζει τα γεωγραφικά δεδομένα σε διανυσματικά και δεδομένα καννάβου, και τις πληροφορίες σε χωρικές και μη.
- να μελετά χάρτες του Ελληνικού χώρου και να αναγνωρίζει τα προβολικά συστήματα.
- να χρησιμοποιεί γεωγραφικά δεδομένα σε περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών να τα επεξεργάζεται και να παράγει χάρτες.
- να δημιουργεί ΨΜΕ από ψηφιοποίηση ισοϋψών και να παράγει τοπογραφικές και υψομετρικές τομές
- να εκτιμά τη διαχρονική σημασία του χάρτη ως βασικού εργαλείου επικοινωνίας, ανταλλαγής πληροφοριών και λήψης αποφάσεων
Επιπλέον, στο τέλος του εξαμήνου ο φοιτητής θα έχει περαιτέρω αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:
- Να εντοπίζει τη θέση του στο χώρο και στο χάρτη
- Να προβαίνει σε γεωμετρική διόρθωση δορυφορικών εικόνων και γεωναφορά χαρτών και να ψηφιοποιεί δεδομένα από αυτά.
- Να εισάγει, αποθηκεύει, διαχειρίζεται και επεξεργάζεται γεωγραφικά και γεωλογικά δεδομένα σε περιβάλλον ΓΣΠ.
- Να παράγει χάρτες απλούς ψηφιακούς χάρτες
|
Γενικές Ικανότητες |
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
|
Περιεχόμενο μαθήματος |
Το μάθημα είναι οργανωμένο σε τέσσερις κύκλους διδασκαλίας, όπως περιγράφονται στη συνέχεια.
Κύκλος Α:
- Χαρτογραφία – Είδη Χαρτών - Συστατικά μέρη ενός χάρτη.
- Ιστορία χαρτογραφίας
- Βασικές αρχές σχεδιασμού χάρτη. Οι έννοιες της κλίμακας και της χωρικής διακριτικής ικανότητας
- Προβολικά συστήματα, Εισαγωγικές έννοιες (γεωειδές, σφαιροειδές, ελλειψοειδές, γεωγραφικές συντεταγμένες, datum, προβολικά συστήματα συντεταγμένων, είδη προβολών, παράμετροι προβολών).
- Προβολικά συστήματα που χρησιμοποιούνται στον ελλαδικό χώρο,
- Είδη των παραμορφώσεων, τα μαθηματικά μοντέλα που χρησιμοποιούνται για τη γεωμετρική διόρθωση των εικόνων και την αναδόμηση των εικονοστοιχείων. Γεωμετρική διόρθωση χαρτών και δορυφορικών εικόνων.
Κύκλος Β:
- Θεωρία Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών, Ιστορικό, Συστατικά μέρη ενός ΓΣΠ.
- Αναλογικά και ψηφιακά δεδομένα, ψηφιοποίηση δεδομένων
- Διανυσματικά δεδομένα και δεδομένα καννάβου. Χωρικά και μη δεδομένα.
- Μετατροπή δεδομένων από διανυσματική μορφή σε δεδομένα καννάβου
- Θεματικά επίπεδα πληροφορίας και θεματικοί χάρτες
Κύκλος Γ:
- Η έννοια της Τοπολογίας.
- Εισαγωγή στις έννοιες της ανάλυσης χώρου
- Εισαγωγή στις έννοιες των Ψηφιακών Μοντέλων Αναγλύφου / Επιφανείας
- Δημιουργία τοπογραφικών-υψομετρικών τομών.
Κύκλος Δ:
- Παραδείγματα χρήσης ΓΣΠ στην Γεωλογία.
- Δορυφορικά συστήματα πλοήγησης και εντοπισμού θέσης.
- Συνδυαστική χρήση ΓΣΠ και συστημάτων πλοήγησης
|
Τρόπος παράδοσης |
Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με PowerPoint. |
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών |
Εργαστήρια με χρήση εξειδικευμένων λογισμικών Γεωγραφικών συστημάτων Πληροφοριών (ESRI, ARCGIS) και ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας (ERDAS IMAGINE) στο υπολογιστικό κέντρο του τμήματος. Εκπαίδευση των φοιτητών στη χρήση GPS στο πεδίο. |
Οργάνωση διδασκαλίας |
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις Θεωρίας |
2X13 = 26 |
Εργαστηριακές ασκήσεις Χαρτογραφίας και ΓΣΠ |
2X13 = 26 |
Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων |
2X13 = 26 |
1 ημέρα άσκηση υπαίθρου στη χρήση GPS |
12 |
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας |
35 |
Σύνολο μαθήματος |
125 |
|
Αξιολόγηση φοιτητών |
- Γραπτή εξέταση (60%). Η γραπτή εξέταση μπορεί να αντικαθίσταται με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και εξέταση στον ΗΥ
- Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση (40%)
|
Προτεινόμενη βιβλιογραφία |
- «Χαρτογραφία και εισαγωγή στα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών», Κ. Νικολακόπουλος, 2018, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών.
- Εργαστηριακές Σημειώσεις «Εργαστηριακές Ασκήσεις Χαρτογραφίας και ΓΣΠ», Κ. Νικολακόπουλος, Ε. Σιμώνη, 2018, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών.
- Εργαστηριακές Σημειώσεις: "Εργαστηριακές ασκήσεις ψηφιακής επεξεργασίας δεδομένων τηλεανίχνευσης σε συνδυασμό με Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών", Δ. Βαϊόπουλος Γ. Σκιάνης Κ. Νικολακόπουλος, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Αθηνών 2006, σελ. 178.
|