Σχολή |
ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
Τμήμα |
ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ |
Επίπεδο σπουδών |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
Κατηγορία μαθήματος |
Υποχρεωτικό επιλογής |
Διδάσκων |
Γ. Ηλιόπουλος, Καθηγητής, Π. Παπαδοπούλου, Διδάσκων Διδακτ. Εμπειρίας |
Κωδικός μαθήματος |
GEOl_077 |
Εξάμηνο σπουδών |
8ο |
Τίτλος μαθήματος |
Εφαρμοσμένη Μικροπαλαιοντολογία - Παλαιοπεριβάλλον |
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες |
Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις, Άσκηση πεδίου |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας |
2 (Θ), 2 (Ε), 1 (ΑΥ) |
Πιστωτικές μονάδες |
4 |
Τύπος μαθήματος |
Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
Προαπαιτούμενα μαθήματα |
Για την καλύτερη κατανόηση του μαθήματος θα ήταν σκόπιμο οι φοιτητές να έχουν παρακολουθήσει πρώτα τα εξής μαθήματα: Παλαιοντολογία, Στρωματογραφία – Ιστορική Γεωλογία, Βιοδείκτες - Παλαιοπεριβαλλον |
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων |
Ελληνική |
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus |
Ναί (Στην Αγγλική) |
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) |
https://eclass.upatras.gr/courses/GEO333/ |
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Το μάθημα αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα για ειδικά θέματα στην παλαιοντολογία όπως η εφαρμοσμένη μικροπαλαιοντολογία .
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να κατανοήσουν τη σημασία των μικροαπολιθωμάτων και της μικροπαλαιοντολογίας στη στρωματογραφική και γεωλογική έρευνα γενικότερα.
- Να γνωρίζουν τις κυριότερες ομάδες μικροαπολιθωμάτων και να εξοικειωθούν με τις μεθόδους της Μικροπαλαιοντολογικής έρευνας, όπως αυτές συμβάλλουν στην Εφαρμοσμένη στρωματογραφική έρευνα και στην κατανόηση του παλαιοπεριβάλλοντος
- Να εκπαιδευτούν σε ειδικά θέματα που αφορούν την ταξινόμηση των οργανισμών, τους εξελικτικούς μηχανισμούς καθώς και την συμβολή των απολιθωμάτων στην Στρωματογραφία.
- Να χρησιμοποιούν επαρκώς στερεοσκόπια και οπτικά μικροσκόπια για την παρατήρηση, μελέτη και αναγνώριση μικροαπολιθωμάτων.
- Να αναγνωρίζουν με τη βοήθεια μικροσκοπίας της βασικές ομάδες μικροαπολιθωμάτων.
- Να γνωρίζουν τον τρόπο μελέτης των απολιθωμάτων για την εξαγωγή βιοστρωματογραφικών, παλαιοοικολογικών και παλαιοπεριβαλλοντικών συμπερασμάτων.
- Να εφαρμόζουν στην πράξη, με πραγματικά δείγματα που θα συλλέξουν μόνοι τους, τεχνικές επεξεργασίας, μελέτης, προσδιορισμού, και παλαιοοικολογικής ανάλυσης.
- Να χρησιμοποιεί την παλαιοντολογία ως στρωματογραφικό και παλαιοοικολογικό εργαλείο, για την επίλυση αντίστοιχων προβλημάτων
- Να συνθέσουν τα δεδομένα τους, και συλλέγοντας πληροφορίες από τη βιβλιογραφία, να τα συγκρίνουν και να τα αξιολογήσουν, γράφοντας τελικά μια εργασία με ύφος και δομή επιστημονικής εργασίας
|
Γενικές Ικανότητες |
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
|
Περιεχόμενο μαθήματος |
Μικροαπολιθώματα – Χρησιμότητα – Θαλάσσια περιβάλλοντα – Παλαιοοικολογία - Μικροαπολιθώματα και ιζηματογένεση – Τρόποι παρασκευής και παρατήρησης
- Φυλογένεση –Κλαδιστική – Μηχανισμοί ειδογένεσης και εξέλιξης
- Θεωριτική μορφολογία οργανισμών και περιορισμοί
- Εφαρμοσμένη Παλαιοντολογία
- Χρήση απολιθωμάτων στη βιοστρωματογραφία, χρονοστρωματογραφία, και τον προσδιορισμό του παλαιοπεριβάλλοντος
- Τρηματοφόρα
- Οστρακώδη
- Ακτινόζωα
- Διάτομα
- Ασβεστολιθικό ναννοπλαγκτόν
- Παλυνολογία
- Μικρά σπονδυλωτά
- Ωτόλιθοι
|
Τρόπος παράδοσης |
Πρόσωπο με πρόσωπο στην Αίθουσα Διδασκαλίας, Επίλυση στρωματογραφικών προβλημάτων κατά την διάρκεια εργαστηριακών ασκήσεων |
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών |
- Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδασκαλία και εργαστηριακή εκπαίδευση των φοιτητών (power point, pdf) και μαυροπίνακα.
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και επικοινωνίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
|
Οργάνωση διδασκαλίας |
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις Θεωρίας |
2X13 = 26 |
Εργαστηριακές ασκήσεις παρατήρησης και μελέτης απολιθωμάτων |
2X13 = 26 |
Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων |
2X13 = 26 |
Άσκηση Υπαίθρου |
1X8 = 8 |
Αυτοτελής μελέτη, προετοιμασία και μελέτη δείγματος εργασίας στο εργαστήριο και συγγραφή της γραπτής εργασίας |
30 |
Σύνολο μαθήματος |
116 |
|
Αξιολόγηση φοιτητών |
- Γραπτή εργασία συμπεριλαμβανομένης της άσκησης υπαίθρου, επεξεργασία και μελέτη πραγματικού παλαιοντολογικού υλικού, ανάλυση αποτελεσμάτων και συγγραφή εργασίας. Η αξιολόγηση αποτελεί το 50% του τελικού βαθμού.
- Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση. Ο μέσος όρος των βαθμών των αναφορών αποτελεί το υπόλοιπο 50% του τελικού βαθμού.
- Απεικόνηση απολιθωμάτων
- Τεχνική Περιγραφή απολιθωμάτων
- Παλαιοοικολογία
|
Προτεινόμενη βιβλιογραφία |
Τριανταφύλλου, Μ., Δήμιζα, Μ.,2012,.Μικροπαλαιοντολογία & Γεωπεριβάλλον, ΙΩΝ, Αθήνα-Περιστέρι
- Ζαμπετάκη Λέκκα, Α., Αντωναράκου, Α., Ντρίνια, Χ., Τσουρού, Θ., Di Stefano, A., Baldassini, N., 2015. Η μικροπαλαιοντολογία και οι εφαρμογές της. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3435
- Armstrong, H., Brasier, M., 2005. Microfossils, Blackwell Publishing Ltd, 2nd edition, Oxford
- Saraswati, P.K., Srinivasan, M.S., 2016: Micropaleontology: Principles and Applications, Springer.
- Martin, R.E. (Ed.), 2000: Environmental Micropaleontology: The Application of Microfossils to Environmental Geology, Springer.
- Σημειώσεις των διαλέξεων με τη μορφή διαφανειών των αντίστοιχων διαλέξεων.
|