Σχολή |
ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
Τμήμα |
ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ |
Επίπεδο σπουδών |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
Κατηγορία μαθήματος |
Υποχρεωτικό επιλογής |
Διδάσκων |
Μ. Γεραγά, Καθηγήτρια, Ι. Ηλιόπουλος, Καθηγητής, Ε. Σιμώνη, ΕΔΙΠ |
Κωδικός μαθήματος |
GEOl_078 |
Εξάμηνο σπουδών |
8ο |
Τίτλος μαθήματος |
Προστασία της γεωλογικής, γεωγραφικής και ανθρώπινης κληρονομιάς |
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες |
Διαλέξεις, Εργαστήριο |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας |
2 (Θ) ,1 (ΕΡΓ) |
Πιστωτικές μονάδες |
4 |
Τύπος μαθήματος |
Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
Προαπαιτούμενα μαθήματα |
ΟΧΙ |
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων |
Ελληνική |
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus |
Ναί (Στην Αγγλική) |
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) |
https://eclass.upatras.gr/courses/GEO338/ |
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα
- κατανοήσουν τους λόγους προστασίας των τόπων φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς
- μάθουν πρακτικές προστασίας και διαχείρησης των τόπων υπό προστασία
- εξασκηθούν στον εντοπισμό και την κατανοήση πιθανών κινδύνων που διέπουν τόπους υπό προστασία
- εξοικειωθούν στη συγγραφή ειδικών μελετών που άπτονται σε θέματα τόπων υπο προστασία
- κατανοήσουν τη σημασία των πολιτισμικών υλικών στην ιστορία του ανθρώπου
- εξασκηθούν στην μελέτη και στον φυσικο/χημικό χαρακτηρισμό των πολιτισμικών υλικών
- μάθουν να αναγνωρίζουν τα προβλήματα που προκύπτουν από την έκθεση των πολιτισμικών υλικών σε συνθήκες περιβάλλοντος
- εξοικοιωθούν στην συγγραφή τεχνικών μελετών και εκθέσεων που άπτονται πολιτισμικών υλικών και απευθύνονται σε σχετικούς επιστημονικούς κλάδους (συντηρητές, αρχαιολόγοι)
- αναγνωρίζουν τη σημασία του τοπίου ως αποτέλεσμα διάδρασης φυσικών & ανθρωπογενών παραγόντων.
- προσδιορίζουν τα ανθρωπογενή χαρακτηριστικά του τοπίου.
- χαρτογραφούν κατάλοιπα της πολιτιστικής κληρονομιάς στην επιφάνεια του εδάφους και θα τα συνδέουν με γεωγραφικά και γεωλογικά δεδομένα.
- υιοθετούν και θα εφαρμόζουν την υφιστάμενη νομοθεσία για τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
|
Γενικές Ικανότητες |
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
|
Περιεχόμενο μαθήματος |
Θεωρία
- Ορισμός θέσεων φυσικής και πολιτισμικής κληρονομιάς
- Κανονισμοί και στρατηγικές προστασίας και διαχείρησης τους σε διεθνές και εθνικό επίπεδο
- Θέσεις θαλάσσιας φυσικής κληρονομιάς
- Ορισμοί και κανονισμοί προστασίας τους
- Μέθοδοι μελέτης και πρακτικές διαχείρησης τους
- Θέσεις θαλάσσιας πολιτιστικής κληρονομιάς
- Ορισμοί και κανονισμοί προστασίας τους
- Μέθοδοι μελέτης και πρακτικές διαχείρησης τους
- Τα αρχαιολογικά υλικά (πολιτισμικά υλικά) ως δείκτες πολιτιστικής κληρονομιάς
- Η αρχαιομετρική προσέγγιση των πολιτισμικών υλικών
- Κατηγορίες Τέχνεργων
- Λίθινα τέχνεργα
- Κεραμικά τέχνεργα
- Μεταλλικά τέχνεργα
- Γυάλινα τέχνεργα
- Συντήρηση και Προστασία των πολιτισμικών υλικών
- Αρχαιολογία τοπίου
- Δημιουργία τοπίου διαχρονικά – Φυσικοί παράγοντες & ανθρωπογενείς παρεμβάσεις – Διαδικαστική/ Μεταδιαδικαστική θεωρία
- Μη καταστρεπτικές μέθοδοι εντοπισμού και διαχείρισης αρχαιολογικών καταλοίπων στην επιφάνεια του εδάφους.
Εργαστήριο
- Ερμηνεία και εντοπισμός υποθαλάσσιων τόπων φυσικής και πολιτιστική κληρονομιάς σε δεδομένα συλλεγμένα από συστήματα θαλάσσιας γεωφυσικής διασκόπησης
- Ορυκτολογική, Πετρολογική και Γεωχημκή μελέτη διαφόρων κατηγοριών τέχνεργνω με τη βοήθεια του οπτικού μικροσκοπίου και της περιθλασιμετρίας ακτίνων Χ
- Χρήση Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών για τη χαρτογράφηση επιφανειακών θέσεων πολιτιστικής κληρονομιάς, τη σύνδεσή τους με γεωγραφικές & γεωλογικές παραμέτρους και τη δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων.
|
Τρόπος παράδοσης |
Στην τάξη (πρόσωπο-με-πρόσωπο). |
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών |
Θεωρία:
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class.
- Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων.
Εργαστηριακή άσκηση:
- Χρήση λογισμικού Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (ΓΣΠ), για τη χαρτογράφηση δεδομένων θαλάσσιας γεωφυσικής διασκόπησης και δεδομένων επιφανειακής έρευνας
|
Οργάνωση διδασκαλίας |
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις (13 εβδομάδες) |
2X13 = 26 |
Εργαστηριακή άσκηση (13 εβδομάδες) |
1X13 = 13 |
Αυτοτελής μελέτη |
61 |
Σύνολο μαθήματος |
100 |
|
Αξιολόγηση φοιτητών |
Ι. Θεωρία
- Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική
- Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις.
Κλίμακα Βαθμολογίας: 0-10.
Ελάχιστος Προβιβάσιμος Βαθμός: 5
ΙΙ. Εργαστήριο
- Υποχρεωτική παρακολούθηση του Εργαστήριου.
|
Προτεινόμενη βιβλιογραφία |
- Σημειώσεις από τους διδάσκοντες
- Δημοσιευμένα άρθρα στο αντικείμενο του μαθήματος από διεθνείς οργανισμούς
- Δημοσιευμένες τεχνικές εκθέσεις στο αντικείμενο
- Δημοσιευμένα επιστημονικά άρθρα
- Ιστότοποι,
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Journal of Cultural Heritage
- Journal of Archaeological Science
- Remote Sensing
- Archaeometry
|