Σχολή |
ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
Τμήμα |
ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ |
Επίπεδο σπουδών |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
Κατηγορία μαθήματος |
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ |
Διδάσκων |
Ε. Ζαγγανά, Aναπλ. Καθηγήτρια |
Κωδικός μαθήματος |
GE0L_052 |
Εξάμηνο σπουδών |
6ο |
Τίτλος μαθήματος |
Υδροχημεία |
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες |
Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας |
2 (Θ), 1 (Ε) |
Πιστωτικές μονάδες |
4 |
Τύπος μαθήματος |
Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
Προαπαιτούμενα μαθήματα |
Για την καλύτερη κατανόηση του μαθήματος θα ήταν σκόπιμο οι φοιτητές να έχουν παρακολουθήσει πρώτα τα εξής μαθήματα: Εφαρμοσμένη Υδρογεωλογία, Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία |
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων |
Ελληνική |
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus |
ΝΑΙ στην Αγγλική |
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) |
https://eclass.upatras.gr/courses/GEO360/ |
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Το μάθημα αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα για γενικά και ειδικά θέματα υδροχημείας.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να κατανοήσουν τη δημιουργία της φυσικής χημικής σύστασης του νερού
- Να κατανοήσουν τις υδρογωεχημικές διαδικασίες που διαμορφώνουν τη φυσική χημική σύσταση του υπόγειου νερού και την αλληλεπίδραση νερού - πετρώματος
- Να αναγνωρίζουν τη επίδραση της ρύπανσης στο χημική σύσταση του νερού.
- Να γνωρίζουν τους τρόπους και μεθοδολογίες για την ανάλυση δειγμάτων νερού στο Εργαστήριο.
- Να αξιολογήσουν τα αποτελέσματα των εργαστηριακών αναλύσεων
- Να χρησιμοποιήσουν στην πράξη τα αποτελέσματα αυτά.
- Να μάθουν τα σταθερότυπα του πόσιμου νερού σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε.
|
Γενικές Ικανότητες |
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης από τα προηγούμενα
|
Περιεχόμενο μαθήματος |
- Φυσική χημική σύσταση του υπόγειου νερού
- Θερμοδυναμικά δεδομένα
- Εργότητα
- Διάλυση Ορυκτών
- Οξειδοαναγωγικά Φαινόμενα
- Κατιοντική ανταλλαγή
- Χημική προσβολή ασβεστολίθων – καρστικοποίηση
- Φυσικοχημικές Παράμετροι του Νερού (pH, ηλεκτρική αγωγιμότητα, δυναμικό οξειδοαναγωγής, αλκαλικότητα, σκληρότητα, δείκτες κορεσμού)
- Υδροχημικά Διαγράμματα – Υδροχημικοί Χάρτες
- Ταξινόμηση των νερών
- Γεωχημεία των υπόγειων νερών
- Σταθερότυπα του νερού
|
Τρόπος παράδοσης |
Πρόσωπο με πρόσωπο στην Αίθουσα Διδασκαλίας, Επίλυση ασκήσεων υδροχημείας κατά την διάρκεια εργαστηριακών ασκήσεων |
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών |
- Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδασκαλία και εργαστηριακή εκπαίδευση των φοιτητών (power point, pdf) και μαυροπίνακα.
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και επικοινωνίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
|
Οργάνωση διδασκαλίας |
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις Θεωρίας |
2Χ13= 26 |
Εργαστηριακές ασκήσεις υδροχημείας και επίδειξη χημικών αναλύσεων στο Εργαστήριο
|
1Χ13= 13 |
Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων |
3Χ13= 39 |
Αυτοτελής άσκηση, προετοιμασία και συγγραφή της γραπτής εργασίας, προετοιμασία εξετάσεων |
3Χ13= 39 |
Σύνολο μαθήματος |
117 |
|
Αξιολόγηση φοιτητών |
- Γραπτή εξέταση κατά την εξεταστική περιόδο και
- Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση. Ο μέσος όρος των βαθμών των αναφορών αποτελεί τα 10% του τελικού βαθμού.
|
Προτεινόμενη βιβλιογραφία |
- Λαμπράκης, Ν. Εισαγωγή στην Υδροχημεία, 2015 Παν/κες Εκδόσεις, Παν/μιο Πατρών
- Appelo, C.A.J & Postma,D. 2005, Geochemistry, groundwater and pollution , A.A. Balkema Publishers.
- Σχετικά Επιστημονικά Περιοδικά:
- Environmental Earth Sciences, Springer Publishers; Environmental Monitoring and Assessment, Springer Publishers
|