Σχολή |
ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
Τμήμα |
ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ |
Επίπεδο σπουδών |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
Κατηγορία μαθήματος |
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ |
Διδάσκων |
Μέλος ΔΕΠ Τμ. Φυσικής |
Κωδικός μαθήματος |
GEOL_025 |
Εξάμηνο σπουδών |
3ο |
Τίτλος μαθήματος |
ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΑ - ΚΛΙΜΑΤΟΛΟΓΙΑ |
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες |
Διαλέξεις και εργαστήριο |
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας |
2(Θ), 1 (Εργ) |
Πιστωτικές μονάδες |
4 |
Τύπος μαθήματος |
Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
Προαπαιτούμενα μαθήματα |
Συνιστώμενη προαπαιτούμενη γνώση: Οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον βασικές γνώσεις Ρευστομηχανικής, Θερμοδυναμικής, Ηλεκτρομαγνητισμού, Διαφορικού και Ολοκληρωτικού Λογισμού καθώς και βασικές προγραμματιστικές δεξιότητες. |
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων |
Ελληνική
|
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus |
ΝΑΙ |
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) |
https://eclass.upatras.gr/courses/PHY1923/ |
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής μπορεί να:
- αναγνωρίζει τα δομικά χαρακτηριστικά του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος και τους φυσικούς νόμους οι οποίοι καθορίζουν τη συμπεριφορά του
- εφαρμόζει τις αρχές της φυσικής στην επεξήγηση συνήθων μετεωρολογικών φαινομένων καθώς και προβλημάτων αιχμής στην ατμόσφαιρα, τη μετεωρολογία και την κλιματολογία
- επιδεικνύει γνώση και κατανόηση των ουσιωδών δεδομένων, εννοιών, αρχών και θεωριών που σχετίζονται με την ατμόσφαιρα, τα συστατικά της και τα φαινόμενα που λαμβάνουν χώρα σε αυτήν
- εφαρμόζει αυτή τη γνώση και κατανόηση στη λύση ποιοτικών και ποσοτικών προβλημάτων που σχετίζονται με τα περιεχόμενα του μαθήματος
- κατέχει τη γνωστική βάση και εμπειρία για την πιθανή μελλοντική του ενασχόληση με μαθήματα επιλογής που εμβαθύνουν στη Φυσική της Ατμόσφαιρας, στη Μετεωρολογία, στην Κλιματολογία και στην Ατμοσφαιρική Ρύπανση
- αλληλεπιδρά με άλλους σε προβλήματα φυσικής της ατμόσφαιρας ή διεπιστημονικής φύσης
|
Γενικές Ικανότητες |
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
|
Περιεχόμενο μαθήματος |
1 Η Ατμόσφαιρα της Γης
- Εισαγωγικές έννοιες, μέγεθος της ατμόσφαιρας, σύσταση κατώτερης ατμόσφαιρας
- Ηλιακή και γήινη ακτινοβολία, θερμοκρασία και πίεση της ατμόσφαιρας, γεωδυναμικό, απλά ατμοσφαιρικά μοντέλα
- Οι υδρατμοί στην ατμόσφαιρα
2 Θερμοδυναμική της Ατμόσφαιρας
- Καταστατική εξίσωση, θερμοδυναμικά αξιώματα, θερμοδυναμικές μεταβολές στην ατμόσφαιρα
- Στατική της ατμόσφαιρας, κριτήρια ευστάθειας (θερμοβαθμίδα, δυνητική θερμοκρασία, ενέργεια)
3 Φυσική των νεφών
- Συμπύκνωση των υδρατμών, ταξινόμηση των νεφών, θεωρίες σχηματισμού της βροχής
4 Δυναμική της Ατμόσφαιρας
- Δυνάμεις που καθορίζουν την κίνηση, εξισώσεις κίνησης, άνεμοι συνοπτικής κλίμακας, κίνηση ανέμου στο οριακό στρώμα, θερμική κυκλοφορία
- Γενική κυκλοφορία της ατμόσφαιρας, άνεμοι στην επιφάνεια του πλανήτη, άνεμοι στην τροπόσφαιρα – Δακτύλιοι Ηadley, μακρά κύματα στην τροπόσφαιρα (κύματα Rossby)
5 Καιρικά Συστήματα
- Αέριες μάζες, μέτωπα, υφέσεις – αντικυλώνες
- Κυκλογέννεση
6 Δυναμική του Κλίματος
- Κλιματική ταξινόμηση, κλιματικές μεταβολές, κλιματική ισορροπία, κλιματική ευαισθησία και μηχανισμοί ανάδρασης
- Κλιματική αλλαγή – κλιματικά μοντέλα
|
Τρόπος παράδοσης |
Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη) |
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών |
Παραδόσεις με παρουσιάσεις ηλεκτρονικών διαφανειών, φροντιστήρια με υποδειγματική επίλυση προβλημάτων, επίλυση ασκήσεων κρίσης από τους φοιτητές κατά τη διάρκεια των παραδόσεων, διάχυση του εκπαιδευτικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eClass |
Οργάνωση διδασκαλίας |
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
26 |
Εργαστηριακές ασκήσεις |
13 |
Επίλυση προτεινόμενων ασκήσεων |
26 |
Μη καθοδηγούμενη μελέτη |
32 |
Τελική εξέταση |
3 |
Σύνολο μαθήματος |
100 |
|
Αξιολόγηση φοιτητών |
Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική
Γλώσσα Αξιολόγησης για Φοιτητές Erasmus: Αγγλική
Μέθοδοι Αξιολόγησης
- Γραπτή τελική εξέταση (90% του τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις κατανόησης της θεωρίας
- Επίλυση ασκήσεων και προβλημάτων
- Εβδομαδιαία τεστ διάρκειας 10’ με ερωτήσεις κρίσεως σύντομης απάντησης (10% του τελικού βαθμού)
- Μικρότερος προβιβάσιμος βαθμός: 5
- Μέγιστος προβιβάσιμος βαθμός: 10
|
Προτεινόμενη βιβλιογραφία |
- Μαθήματα Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας, Α. Α. Φλόκα, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη, 1994.
- Μαθήματα Γενικής Μετεωρολογίας, Τ. Ι. Μακρογιάννη, Χ. Σ. Σαχσαμάνογλου, Εκδόσεις Χαρις, Θεσσαλονίκη, 2004.
- Γενική Μετεωρολογία, Χ. Σ. Σαχσαμάνογλου, Τ. Ι. Μακρογιάννη, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη, 1998.
- Εισαγωγή στη Φυσική της Ατμόσφαιρας και την Κλιματική Αλλαγή, Π. Κατσαφάδος, Η. Μαυροματίδης, Εκδόσεις Κάλλιπος, 2015.
- Atmospheric Science: An Introductory Survey, J.M. Wallace, P.V. Hobbs, Academic Press, London, 2006.
- Meteorology for Scientists and Engineers, R. Stull, University of British Columbia, 2011
|