Τμήμα Γεωλογίας
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών Τμήματος
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος
  • Τηλεπισκόπηση: Παρακολούθηση Πιθανά Επικίνδυνων Μετακινήσεων σε Τεχνικά Έργα
    Τηλεπισκόπηση: Παρακολούθηση Πιθανά Επικίνδυνων Μετακινήσεων σε Τεχνικά Έργα
  • Ηλεκτρονική Μικροσκοπία: Σκελετικά Υπολείμματα Υδρόβιων Φυτών (Διάτομα) σε Πέτρωμα
    Ηλεκτρονική Μικροσκοπία: Σκελετικά Υπολείμματα Υδρόβιων Φυτών (Διάτομα) σε Πέτρωμα
  • Ερευνητικά Προγράμματα
    2020-2023: 1o Τμήμα στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Π.Π. σε Ερευνητικά Προγράμματα
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος στα Μεταλλεία Κασσάνδρας
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος στα Μεταλλεία Κασσάνδρας
  • Τηλεπισκόπηση: Καταγραφή Γεωλογικών Εργασιών με Χρήση UAV
    Τηλεπισκόπηση: Καταγραφή Γεωλογικών Εργασιών με Χρήση UAV
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών Τμήματος Γεωλογίας
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος
  • Κτήριο Τμήματος Γεωλογίας Π.Π.
    Σύγχρονες Κτηριακές Εγκαταστάσεις
  • Αρχαιογεωφυσική - Γεωραντάρ
    Αρχαιογεωφυσική: Εντοπισμός και Χαρτογράφιση Θαμμένων Αρχαιοτήτων
  • Φυσικοί Κίνδυνοι
    Εκτίμηση Φυσικών Κινδύνων και Απομείωση των Επιπτώσεών τους
  • Παλαιοντολογία: Συλλογή Απολιθωματοφόρων Δειγμάτων
    Παλαιοντολογία: Συλλογή Απολιθωματοφόρων Δειγμάτων
  • Εργαστήριο Μικροσκοπίας
    Άρτια Εξοπλισμένα Εργαστήρια
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Πετρογραφίας
    Πετρογραφία: Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών
  • Patras Science Festival 2018
    Διασύνδεση με την Κοινωνία: Patras Science Festival 2018
  • ERASMUS+ Διεθνής Κινητικότητα: Brunei Darussalam
    ERASMUS+ Διεθνής Κινητικότητα
  • Τα Σχολεία Πηγαίνουν Πανεπιστήμιο
    Διασύνδεση με την Κοινωνία: Δράση Τα Σχολεία Πηγαίνουν Πανεπιστήμιο
  • Βάση Κατολισθήσεων Ελλάδας
  • Τεχνική Γεωλογία: Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών σε Μεγάλο Τεχνικό Έργο
    Τεχνική Γεωλογία: Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών σε Μεγάλο Τεχνικό Έργο
  • Μελέτη Λίθινων Εργαλείων Αστυπάλαιας
    Αρχαιογεωλογία: Μελέτη Λίθινων Εργαλείων της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού
  • Σεισμολογία - Παρακολούθηση Σεισμικότητας
    Σεισμολογία: Συνεχής Παρακολούθηση και Μελέτη της Σεισμικότητας του Ελλαδικού Χώρου
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών στην Τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών στην Τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ
  • Κατοχυρωμένα Επαγγελματικά Δικαιώματα
    Κατοχυρωμένα Επαγγελματικά Δικαιώματα
  • Θαλάσσια Γεωλογία και Γεωφυσική
    Θαλάσσια Γεωλογία και Γεωφυσική: Επίσκεψη Φοιτητών στο Ω/Κ Αιγαίο
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Διδάσκων Π. Ξυπολιάς Καθηγητής, Π. Αβραμίδης Αναπλ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_030
Εξάμηνο σπουδών  4ο
Τίτλος μαθήματος Άσκηση Υπαίθρου ΙII
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες Άσκηση υπαίθρου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Ε)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Γενικών Γνώσεων / Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα απευθύνεται σε δευτεροετείς προπτυχιακούς φοιτητές που γνωρίζουν και κατανοούν σε ικανοποιητικό βαθμό τις βασικές αρχές της γεωλογίας και έχουν ολοκληρώσει τα θεωρητικά μαθήματα της Ιζηματολογίας και της Τεκτονικής. Στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει βασικές γνώσεις και δεξιότητες στη υπαίθρια παρατήρηση, τη συλλογή γεωλογικών δεδομένων, στην ερμηνεία και την αξιολόγηση αυτών.

Ο φοιτητής με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζει και να περιγράφει τα βασικά ιστολογικά στοιχεία των ιζηματογενών, μαγματικών και μεταμορφωμένων πετρώματα (π.χ. στρωμάτωση, φολίωση)
  • Να αναγνωρίζει και να περιγράφει στην ύπαιθρο βασικές ιζηματογενείς και τεκτονικές δομές (π.χ. βιογενείς, συνιζηματογενείς μεταποθετικές δομές, ρήγματα και πτυχές)
  • Να χρησιμοποιεί διαγνωστικά κριτήρια για την αναγνώριση στην ύπαιθρο των περιβαλλόντων ιζηματογένεσης (π.χ δελταϊκά και αλουβιακά ριπίδια) και του τεκτονικού καθεστώτος κάτω από το οποίο αυτά σχηματίζονται
  • Να αποτυπώνει τη δομή και την στρωματογραφική διάρθρωση των πετρωμάτων σε φυσικές μεσοσκοπικές γεωλογικές μηκοτομές και να κατασκευάζει από την υπαίθρια παρατήρηση τις αντίστοιχες στρωματογραφικές στήλες
  • Να προσδιορίζει την σχετική ηλικία των πετρωμάτων και των τεκτονικών δομών με βάση την αρχή της υπέρθεσης και της επαλληλίας
  • Να προσδιορίζει τον προσανατολισμό των ιστολογικών στοιχείων και των δομών με τη χρήση της γεωλογικής πυξίδας
  • Να είναι σε θέση να αξιολογήσει και να ερμηνεύσει τα δεδομένα υπαίθρου λαμβάνοντας υπόψη το γεωλογικό προσομοίωμα (μοντέλο) εξέλιξης μιας περιοχής
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις,
  • Αυτόνομη εργασία,
  • Ομαδική εργασία,
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον,
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο μαθήματος

Το περιεχόμενο του μαθήματος εστιάζοντας στην εκπαίδευση του φοιτητή στην υπαίθρια αναγνώριση και κατανόηση του τρόπου σχηματισμού των τεκτονικών και ιζηματογενών δομών καθώς επίσης και των ιζηματογενών περιβαλλόντων απόθεσης, περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

  • Ιζηματογενή πετρώματα και υπαίθρια αναγνώριση
  • Περιβάλλοντα ιζηματογένεσης διαδικασίες απόθεσης και σχηματισμού
  • Αρχές αναγνώρισης και ερμηνείας τεκτονικών και ιζηματογενών δομών
  • Τεκτονικές δομές σε ιζηματογενή και κρυσταλλικά πετρώματα
  • Τεκτονικές δομές σε καθεστώς εφελκυσμού και συμπίεσης
  • Μέθοδοι καταγραφής αποτύπωσης και επεξεργασίας δεδομένων υπαίθρου
  • Στατιστική επεξεργασία δεδομένων υπαίθρου με χρήση κατάλληλου λογισμικού
  • Παλαιογεωγραφική και τεκτονική ερμηνεία εξέλιξης των περιοχών μελέτης
  • Κατασκευή γεωλογικών μηκοτομών από συλλογή δεδομένων υπαίθρου με χρήση κατάλληλου λογισμικού
  • Μέθοδοι παρουσίασης και απεικόνισης συλλεχθέντων τεκτονικών και ιζηματογενών δεδομένων υπαίθρου
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο καθοδήγηση των φοιτητών στην ύπαιθρο και πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας στην καθοδήγηση στην προετοιμασία των εργασιών .
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Άσκηση πεδίου 6ημ2Χ8=48
Μελέτη (μη καθοδηγούμενη)  10
Συγγραφή εργασίας (με βάση στοιχεία που σύλλεξε στην ύπαιθρο) 30
 Σύνολο μαθήματος  88
 Αξιολόγηση φοιτητών Η αξιολόγηση γίνεται με Γραπτή ομαδική Εργασία που βασίζεται στα δεδομένα που συλλέχθηκαν στην ύπαιθρο καθώς και Προφορική Εξέταση επί της παραδοθείσας εργασίας.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Coe, A.L., Arges, T.W. Rothery, D.A., Spicer, R. A. 2010. Geological Field Techniques. Wiley-Blackwell publ. pp. 337
  2. Ξυπολιάς Π. 2009. Αζιμουθιακές προβολές στην Τεκτονική Γεωλογία. Εκδόσεις ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ, Αθήνα, σελ. 197.