Τμήμα Γεωλογίας
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών Τμήματος
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος
  • Ερευνητικά Προγράμματα
    2020-2023: 1o Τμήμα στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Π.Π. σε Ερευνητικά Προγράμματα
  • Παλαιοντολογία: Συλλογή Απολιθωματοφόρων Δειγμάτων
    Παλαιοντολογία: Συλλογή Απολιθωματοφόρων Δειγμάτων
  • Μελέτη Λίθινων Εργαλείων Αστυπάλαιας
    Αρχαιογεωλογία: Μελέτη Λίθινων Εργαλείων της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού
  • Τηλεπισκόπηση: Παρακολούθηση Πιθανά Επικίνδυνων Μετακινήσεων σε Τεχνικά Έργα
    Τηλεπισκόπηση: Παρακολούθηση Πιθανά Επικίνδυνων Μετακινήσεων σε Τεχνικά Έργα
  • Τα Σχολεία Πηγαίνουν Πανεπιστήμιο
    Διασύνδεση με την Κοινωνία: Δράση Τα Σχολεία Πηγαίνουν Πανεπιστήμιο
  • Φυσικοί Κίνδυνοι
    Εκτίμηση Φυσικών Κινδύνων και Απομείωση των Επιπτώσεών τους
  • Θαλάσσια Γεωλογία και Γεωφυσική
    Θαλάσσια Γεωλογία και Γεωφυσική: Επίσκεψη Φοιτητών στο Ω/Κ Αιγαίο
  • Σεισμολογία - Παρακολούθηση Σεισμικότητας
    Σεισμολογία: Συνεχής Παρακολούθηση και Μελέτη της Σεισμικότητας του Ελλαδικού Χώρου
  • Βάση Κατολισθήσεων Ελλάδας
  • Τηλεπισκόπηση: Καταγραφή Γεωλογικών Εργασιών με Χρήση UAV
    Τηλεπισκόπηση: Καταγραφή Γεωλογικών Εργασιών με Χρήση UAV
  • Κατοχυρωμένα Επαγγελματικά Δικαιώματα
    Κατοχυρωμένα Επαγγελματικά Δικαιώματα
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος στα Μεταλλεία Κασσάνδρας
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος στα Μεταλλεία Κασσάνδρας
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών Τμήματος Γεωλογίας
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος
  • Patras Science Festival 2018
    Διασύνδεση με την Κοινωνία: Patras Science Festival 2018
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Πετρογραφίας
    Πετρογραφία: Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών
  • Αρχαιογεωφυσική - Γεωραντάρ
    Αρχαιογεωφυσική: Εντοπισμός και Χαρτογράφιση Θαμμένων Αρχαιοτήτων
  • ERASMUS+ Διεθνής Κινητικότητα: Brunei Darussalam
    ERASMUS+ Διεθνής Κινητικότητα
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών στην Τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών στην Τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ
  • Κτήριο Τμήματος Γεωλογίας Π.Π.
    Σύγχρονες Κτηριακές Εγκαταστάσεις
  • Τεχνική Γεωλογία: Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών σε Μεγάλο Τεχνικό Έργο
    Τεχνική Γεωλογία: Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών σε Μεγάλο Τεχνικό Έργο
  • Εργαστήριο Μικροσκοπίας
    Άρτια Εξοπλισμένα Εργαστήρια
  • Ηλεκτρονική Μικροσκοπία: Σκελετικά Υπολείμματα Υδρόβιων Φυτών (Διάτομα) σε Πέτρωμα
    Ηλεκτρονική Μικροσκοπία: Σκελετικά Υπολείμματα Υδρόβιων Φυτών (Διάτομα) σε Πέτρωμα
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Ι. Ηλιόπουλος, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEOL_071
Εξάμηνο σπουδών  8ο
Τίτλος μαθήματος  Μεταμορφισμός στον Ελλαδικό χώρο
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1 (Ε)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα Πετρογραφία Ιζηματογενών και μΕταμορφωμένων Πετρωμάτων (Υποχρεωτικό Δ΄ εξαμήνου) από 2024-2025
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων

Ελληνικά

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναι (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO302/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Στο τέλος των παραδόσεων ο φοιτητής θα είναι ικανός να :

  1. Κατανοεί την κατανομή  των μεταμορφωμένων πετρωμάτων στον Ελληνικό χώρο και τις πετρογενετικές διαδικασίες σχηματισμού τους.
  2. Συντάξει επιστημονική έκθεση για τα μεταμορφικά γεγονότα που επηρέασαν μια περιοχή του Ελλαδικού χώρου.

Στο τέλος των παραδόσεων ο φοιτητής θα έχει επιπλέον αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:

  1. Θα χρησιμοποιεί πολωτικό μικροσκόπιο για την αναγνώριση των μεταμορφικών διαδικασιών μέσα από την παρατήρηση λεπτών τομών μεταμορφωμένων πετρωμάτων
  2. Θα είναι ικανός να ερμηνεύει τις μεταμορφικές διεργασίες που επηρέασαν μια περιοχή του Ελλαδικού χώρου, να τη συσχετίζει με τη μεταμόρφωση γειτονικών περιοχών και να την εντάσσει στο ευρύτερο γεωτεκτονικό καθεστώς.
  3. Θα είναι ικανός να εργάζεται τόσο ατομικά όσο και σε συνεργασία με ομάδες.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία 
Περιεχόμενο μαθήματος

Φαινόμενα μεταμόρφωσης και μεταμορφωμένα πετρώματα των περιοχών:

  • Μάζα της Ροδόπης
  • Περιροδοπική ζώνη
  • Σερβομακεδονική μάζα
  • Κρυσταλλική ζώνη των Κυκλάδων
  • Προχώρα και δυτικά Ελληνικά καλύμματα
  • Η μεταμόρφωση στον Ελλαδικό χώρο στο πλαίσιο της Τεκτονικής των λιθοσφαιρικών Πλακών
  • Εργαστηριακή μελέτη αντιπροσωπευτικών συλλογών των παραπάνω ενοτήτων στο πετρογραφικό μικροσκόπιο
Τρόπος παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (Ανοικτά Μαθήματα)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών

Θεωρία:

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία. Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class. Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων

Εργαστηριακή άσκηση:                             

  • Χρήση λογισμικών για την ψηφιακή καταγραφή και επεξεργασία των υλικών μελέτης
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις  2x13=26
Εργαστηριακή Άσκηση (υποχρεωτική) με ανάλυση παρασκευασμάτων λεπτών τομών πετρωμάτων με χρήση πολωτικού μικροσκοπίου 1x13=13
Προετοιμασία και μελέτη δειγμάτων εργασίας στο εργαστήριο 1x13=13 
Αυτοτελής μελέτη και συγγραφή της γραπτής εργασίας 3x13=39
Μελέτη Σαββατοκύριακο 1x13=13
Μελέτη κατά την εβδομάδα προετοιμασίας εξετάσεων + 2 εβδομάδες διακοπών 2x3=6
 Σύνολο μαθήματος  110
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας)

  • Εργαστηριακή Μελέτη-Έκθεση συνόλου δειγμάτων από συγκεκριμένη περιοχή (25% της συνολικής βαθμολογίας)
  • Δημόσια παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μελέτης (25% της συνολική βαθμολογίας)

Η ποσόστωση της βαθμολογία ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο φοιτητής εξασφαλίζει το βαθμό βάσης ‘5’ στην τελική γραπτή εξέταση.

Βαθμολογική κλίμακα: 1 έως 10. Ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5.

Βαθμοί <3 αντιστοιχούν σε βαθμό ECTS F.

Βαθμός 4 αντιστοιχεί σε βαθμό ECTS FX.

Για τους επιτυχημένους βαθμούς υπάρχει η εξής αντιστοιχία:

5 <-> E, 6 <-> D, 7 <-> C, 8 <-> Β and >9 <-> A
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. «Πετρολογία Μεταμορφωμένων»,  Καταγάς, Χ., 2017, Πανεπιστημιακές Σημειώσεις, Πανεπιστήμιο Πατρών.
  2. «Igneous and Metamorphic Petrology», M. Best, 2003, Blackwell Publishing.
  3. «An introduction to Igneous and Metamorphic Petrology», J.D. Winter,2001, Pentice Hall.
  4. «An Introduction to Metamorphic Petrology», B.W.D. Yardley, 1989, Longman/Wiley.
  5. «Igneous and Metamorphic Rocks Under the Microscope: Classification, Textures, Microstructures and Mineral Preferred Orientation», D. Shelley, 1992, Springer.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Journal of Petrology
  2. Metamorphic Geology